ONLINE RANDEVU

Daha önce merkezimize geldiniz mi ?

Çocuklarda Beslenme

  • Yaşamın ilk üçte birlik bölümü büyüyerek, gelişerek, olgunlaşarak ve yetişkin yaşama hazırlanarak geçmektedir. Çocukluk çağındaki beslenme yetersizliği ve/veya dengesizliği çeşitli sağlık sorunlarıyla birlikte ağız ve diş sağlıkları üzerinde de oldukça büyük problemlere neden olabilmektedir.
     
  • Özellikle tek tip beslenme, poğaça, çikolata, börek, tatlı bisküvi ve yanında gazlı içecekler ve hazır meyve suları gibi besinler, çocuğun gelişimine hiçbir yarar sağlamadığı gibi hem obezite dediğimiz şişmanlık hastalığına zemin hazırlamakta hem de içerdikleri yüksek şeker oranı nedeniyle ağız-diş sağlığını da olumsuz yönde etkilemektedirler. Çocukların her öğünde almaları gereken besinleri düzenli ve yeteri miktarda almaları ağız ve diş sağlığı açısından da büyük önem taşır. Örneğin kahvaltıda yumurta, süt, kefir, peynir gibi hem besin değeri yüksek olan hem de diş gelişiminde ve dişlerin çürükten korunmasında önemli rol oynayan besinlere yer verilmelidir. Özellikle peynirin yemek sırasında asidik olan ağız ortamını bazik hale getirmede ve dişlerin temizlenmesinde önemli bir rolü vardır. Bu nedenle kahvaltı sonrasında dişlerin fırçalanamadığı durumlarda en son peynir yenilmesinin diş çürüğünden korunmadaki etkisi büyüktür. Yine fırçalanmadığı durumlarda şekersiz bir sakız çiğnemek ve ağzı bol suyla fırçalamak çürük riskini azaltacaktır.
     
  • Ara öğünlerde; meyve, kuru yemiş (fındık, ceviz , badem, yer fıstığı), kuru kayısı, süt, yoğurt, kefir, ev yapımı peynirli poğaça, ayran gibi besinler; kepekli ekmek arası et veya peynir grubundan bir gıda ile marul ve salatalık içeren sandviç hazırlanabilir.
     
  • Ana öğünlerde fast food tarzı beslenmenin yine ağız ve diş sağlığı üzerinde olumsuz etkileri büyüktür. Bu nedenle bu tür yiyeceklerin ve bunların yanı sıra kolalı içeceklerin tüketiminin kısıtlanması gerekir. Ağız ve diş sağlığının devamlılığı açısından lahana, brokoli, karnabahar, semizotu gibi yeşil yapraklı sebzelerle, dönüşümlü olarak balık, tavuk, et gibi yiyecekleri tüketmek gerekir.
     
  • Cips, şekerleme, çikolata, bisküvi, poğaça, kek vb gıdaların esas yemek yerine ve çok miktarda tüketilmeleri mutlaka engellenmelidir. Eğer tüketilecekse öğle yemeklerinden sonra haftada 2 günle kısıtlanmalı ve arkasına dişler fırçalanmalıdır. Akşam yatmadan önce bu gıdalar tüketildiği takdirde, dişler fırçalasanda dahi, gece ağız içi dokularda( dişeti, damak, yanak içleri) kalarak çürük riskini artırır.
     
  • Meyveyi ısırarak tüketmek, hem dişleri mekanik olarak temizler, hem de meyve suyundan alacağımız şeker miktarından çok daha azını almış oluruz. Evde yapılmış dahi olsa, meyve suları dişlerimiz için zararlı besinlerden biri olarak bilinmektedir.
     
  • Erken yaşta verilen beslenme alışkanlığının ömür boyu süreceğini unutmayalım. Anne ve Babalar!!! Siz ne verirseniz, çocuklarınız ona alışır. Çocuklarınızın alışkanlıkları, sizlerin alışkanlıklarıdır! Doğru beslenen çocukta hem vücut hem de diş sağlığı korunmuş olacaktır.  


Pedodontist Dr.Özlem Erensayın